3 leuke eindspellen voor in de gymles

Kranenburg

Founder P.E. Planner | P.E. Teacher

Ben je op zoek naar nieuwe manieren om de gymles interessanter te maken voor je leerlingen? Dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel stellen we drie unieke eindspellen voor die je misschien nog nooit eerder hebt gespeeld. Deze spellen zijn niet alleen leuk, maar ook een geweldige manier om de vaardigheden van je leerlingen te verbeteren, teamwork te bevorderen en ze uit te dagen om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Dus laten we snel beginnen met het verkennen van deze drie originele eindspellen voor in de gymles!

1. Olifantenvoetbal

Aantal spelers: 6 of meer (in twee teams)

Benodigdheden: Een open ruimte, een yogabal, een basket of doel


De regels van olifantenbal zijn vrij eenvoudig. Het spel wordt gespeeld met twee teams, elk met een doel aan hun kant van het speelveld (bijvoorbeeld de basket of een handbaldoel). Het doel van het spel is om de bal tegen het doel van de tegenstander te krijgen.

Regels:

  • De bal wordt in het midden uitgenomen (ook na het scoren van een punt).
  • De bal mag alleen met de voeten geschopt worden.
  • Leerlingen mogen de bal niet met de handen aanraden (alleen om zich te weren).
  • Als er een overtreding wordt gemaakt krijgt de tegenstander een vrije trap. Tegenstanders moeten 2 meter afstand nemen.
  • Er kan eventueel een keeper worden gekozen, die de bal met de handen mag aanraken.
Olifantenvoetbal

Een zaalopstelling van olifantenvoetbal

2. Estafettetikkertje

Aantal spelers: 8 of meer (in twee teams)

Benodigdheden: Een grote open ruimte, twee hoepels, enkele kegels of obstakels.

Regels:

  • De spelers worden verdeeld in twee teams en staan aan weerszijden van het speelveld op de bank.
  • Elk team heeft één of meerdere hoepels aan hun kant van het speelveld.
  • Het doel van het spel is om de hoepel van het andere team te bereiken voordat je wordt getikt door een speler van het andere team.
  • De spelers kunnen elkaar alleen tikken als ze in hun eigen helft van het veld zijn.
  • Als een speler wordt getikt, moet hij terug naar zijn eigen bank rennen en daar een "high-five" geven aan een teamgenoot zodat deze teamgenoot nu in plaats van hem mag deelnemen aan het spel.
  • Als een speler de hoepel van het andere team bereikt voordat hij wordt getikt, scoort zijn team een punt.
  • Het spel gaat door totdat een van de teams een bepaald aantal punten heeft bereikt (bijvoorbeeld 5 punten) of gedurende een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 10 minuten).

Extra regels:

  • Om het spel uitdagender te maken, kunnen er obstakels worden geplaatst tussen de hoepels om het rennen te bemoeilijken.
  • Om het spel te veranderen, kan het team dat als eerste een punt scoort de hoepels van het andere team verplaatsen naar een moeilijkere positie.

Het spel combineert elementen van tikkertje en estafette en zorgt voor een leuke en uitdagende activiteit voor spelers van verschillende niveaus.

Estafettetikkertje

Een zaalopstelling van Estafettetikkertje

2. Verover de vlag

Aantal spelers: 10 of meer (in twee teams)

Benodigdheden: Een grote open ruimte, twee vlaggen, meerdere zachte ballen.

Regels:

  • De spelers worden verdeeld in twee teams en staan aan weerszijden van het speelveld.
  • Elk team heeft een vlag die aan de achterkant van hun kamp staat.
  • Het doel van het spel is om de vlag van het andere team te veroveren en deze terug te brengen naar je eigen kamp.
  • Spelers mogen de bal alleen met hun handen gooien of slaan, niet met hun voeten.
  • Spelers kunnen elkaar uitschakelen door de bal tegen hen aan te gooien. Als een speler wordt geraakt door de bal, moet hij/zij het speelveld verlaten en op de bank gaan zitten.
  • Spelers mogen lopen wanneer zij een bal in de handen hebben. (Wanneer het niveau hoger wordt kan de regel 'niet lopen met de bal' worden toegepast).
  • Een speler kan alleen worden uitgeschakeld als hij/zij zich op het speelveld bevindt en niet als hij/zij zich in het eigen kamp bevindt.
  • Als een speler de vlag van het andere team heeft veroverd, moet hij/zij deze terugbrengen naar het eigen kamp zonder te worden uitgeschakeld door de tegenstander.
  • Het spel gaat door totdat één van de teams de vlag van de tegenstander heeft veroverd en teruggebracht naar het eigen kamp.

Extra regels:

  • Om het spel uitdagender te maken, kunnen obstakels of hindernissen worden toegevoegd aan het speelveld om het moeilijker te maken om de vlag te bereiken.
  • Als een speler de bal vangt nadat deze is gegooid door de tegenstander, mag de vanger een speler terug in het spel brengen.
  • Als een speler per ongeluk de vlag van het eigen team heeft veroverd, moet hij/zij deze terugbrengen naar het eigen kamp voordat de vlag van de tegenstander kan worden veroverd.

Dit spel combineert elementen van trefbal en capture the flag en zorgt voor een leuke en competitieve activiteit voor spelers van verschillende niveaus.

Verover de vlag

Een zaalopstelling van Verover de vlag

Conclusie

Met deze drie leuke eindspellen breng je weer nieuwe energie in de gymles!


Het zelf bedenken van een leuk eindspel kan enige tijd en inspanning vergen. Met de database van GymPlanner heb je gauw een passend eindspel voor jouw gymles gevonden! Probeer GymPlanner hier meteen uit.

Ready to start with P.E. Planner?

On your marks, get set, go!

Try it out now!